جلسه 5 – 28/07/93Dimension Usage

جلسه پنجم – 28/07/93


سئوالاتی که برای من مطرح است و به دنبال پاسخ برای آنها هستم:

  • ·         هر کالا توسط چنددرصد از مشتریان خریداری شده است؟
  • ·         مقدار فراوانی تعداد اقلام در هر فاکتور چندتاست؟
  • ·         درصد فراوانی فاکتورها در طیف قیمتی مشخص به چه ترتیب است؟
  • ·         چند درصد از مشتریان کالای A و B را با هم خریداری کرده اند؟ (با فرض آنکه در OLTP جدولی از جفت کالاهای مورد بررسی وجود دارد)

Dimension Usage

در بخش طراحی در بخش طراحی Cube، این امکان برای تعیین نوع ارتباط بین Fact و Dimension مورد استفاده قرار می گیرد. قابل توجه آنکه باید در یک Cube جداول Factی را قرارداد که Dimension مشترک داشته باشند.

انواع ارتباط بین Fact و Dimension

·         No Relation: این حالتی است که بین جدول Fact و Dimensionهیچ ارتباطی وجود ندارد. در این صورت اگر براساس Dimension مورد نظر اقدام به مشاهده مقادیر (measures) از جدول Fact نماییم، برای تمامی آنها مقداری یکسان و معادل مجموع آن مقدار را خواهیم دید.

·         Regular: این ارتباط زمانی ایجاد می شود که Fact و Dimension به طور مستقیم به یکدیگر متصل باشند. این ارتباط نتیجه مدل ستاره ای است و موثرترین و کارامدترین ارتباط با بیان می کند. مثال: مانند ارتباط بین جدول FactInternetSales (producykey) و جدول Product (productkey)

·         Reference: این ارتباط زمانی رخ می­دهد که جدول Fact و Dimension از طریق یک Dimension واسط به یکدیگر  متصل شده باشند. این ارتباط نتیجه مدل Snow Flakes است. مثال: ارتباط بین FactInternetSales (CustomerKey) با جدول DimGeography (GeographyKey) به واسطه جدول DimCustomer (CustomerKey). به جدول واسط Intermediate Dimension گفته می­شود.

o    FactInternetSales (CustomerKey)  -> DimCustomer (CustomerKey, GeographyKey)  -> DimGeography (GeographyKey)

·         Fact: زمانی ایجاد می­شود که جدول Fact و Dimension مشترک باشند. در صورتی می­توان این ارتباط با ایجاد نمود که بین اعضای Dimension و Fact ارتباط یک به یک وجود داشته باشد. مثال: FactInternetSales با DimInternetSales که نتیجه این ارتباط در گزارش گیری براساس کلید فاکتور، نمایش فهرست فاکتورها خواهد بود. این نوع ارتباط نتیجه پیاده سازی حالت Degenerate Dimension می باشد(یعنی Dimensionی که از روی جدول Fact تولید شده است).

·         Many-To-Many: این ارتباط زمانی ایجاد می­شود که بخواهیم یک جدول  Fact را به یک Dimension از جدول Fact دیگر متصل کنیم به شرطی که بین این دو Fact ، Dimension های مشترک وجود داشته باشد.

در گزارش های حاصل از ارتباط چند به چند ممکن است ریز داده های گزارش با سرجمع گزارش هم خوانی نداشته باشد. این ارتباط نتیجه پیاده سازی مدل کهکشانی است.

·         Data Mining: درصورتی که انجام عملیات داده کاوی برروی یک بعد منجر به تولید بعد جدید شود، برای ایجاد ارتباط بین Fact و بعد جدید از طریق بعد اصلی از این نوع ارتباط استفاده می­شود.

تمرین کلاسی: در جدول FactResellerSales، میزان فروش نمایندگان فروش ثبت می شود و جدول FactSalesQuota بودجه ای که باید هریک از نمایندگی ها در موعد زمانی مشخص فروش انجام می دادند (بودجه بندی فروش)، تعیین می شود.

هدف: تولید داشبورد در محیط اکسل به ترتیب زیر:

  • تهیه جدولی که در سطر آن درخت کارمندان و در ستون های آن میزان برنامه فروش و میزان فروش واقعی می باشد
  • تهیه جدولی که در سطر آن درخت زمان و در ستون های آن میزان برنامه فروش و میزان فروش واقعی می باشد
  • تهیه نموداری که در محور عمودی آن مبلغ فروش و در محور افقی آن گروه های کلان کالا (ProductCatetory) آمده باشد
  • به موارد فوق Slicer فهرست کشورها اضافه شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.